Möt våra medarbetare

På Foodmark är vi över 200 anställda och tillsammans fyller vi hela värdekedjan – från receptidé till säljbar produkt. För att du ska få en tydligare inblick i vad vi gör här på Foodmark har vi valt att intervjua tre utav våra medarbetare.

Läs mer om Jonas, Anna och Mikael här nedanför.

Jonas Åsberg, Försäljningschef

Jonas har alltid haft ett intresse för kemi och specifikt inom livsmedel. På frågan varför svarar han att tillverkningsprocessen fascinerar honom – att se, förstå och få vara med i utvecklingen från råvara till färdig produkt. Därför är det inte så konstigt att Jonas valde att läsa till livsmedelsingenjör vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Efter examen började han som trainee på Scan och fick därefter äran att starta upp en ny logistikavdelning i Stockholm.

Under åren har Jonas haft flera tunga roller utöver logistikchef. Han har bland annat arbetat som produktchef, KAM, försäljningschef samt marknadschef på flera välkända företag inom främst livsmedelsbranschen. I oktober förra året antog han utmaningen som försäljningschef inom detaljhandel här på Foodmark.

Jonas ansvarar för totalt 18 säljare och trivs mycket bra i den coachande rollen. Det Jonas uppskattar mest med Foodmark är strukturen; ”Genom att vi har bra system och gedigna rapporter slipper man ta beslut baserat på magkänsla, vilket är skönt”. ”Trots att Foodmark tillhör en stor koncern känns företaget familjärt. Alla räknas och man är inte bara en siffra. Det är roligt att jobba med så starka varumärken och det märks att vi är stora på marknaden”.

Innan intervjun är slut frågar vi Jonas vad han hade för relation till Foodmarks varumärken innan han började arbeta här. ”Som naturmänniska är man en riktig mjukostanvändare, jag har ätit mig igenom Fjällbrynts smaksortiment ett flertal gånger men favoriterna är nog ändå de klassiska smakerna räkost och skinkost”.

 

Anna Lindén, Brand Manager

Mat och matlagning har alltid legat Anna varmt om hjärtat och hon visste redan i tidiga år att hon skulle arbeta med detta. Hennes dröm var att få jobba hos en livsmedelsleverantör vilket blev till verklighet i oktober 2016 då hon började som Brand Manager här på Foodmark.

Dessförinnan arbetade Anna som produktutvecklare och kategoriansvarig på ICA, som är en utav Foodmarks största kunder. ”Som kategoriansvarig hade jag mycket kontakt med Foodmarks Key Account Managers, men även med marknadsavdelningen. Jag har alltid haft en bra känsla kring Foodmark som företag och att sortimentet håller en hög kvalitet. På ICA har jag genomfört och följt många produktlanseringar och fått en förståelse för hur viktigt det är att produkterna fungerar genom hela kedjan – från leverantör till slutkonsument.”

Som Brand Manager är det viktigt att ha känsla för planering, vara analytisk och en bra projektledare. Produkten går igenom många steg från idé till konsumentens kylskåp och det är flera faktorer inblandade. När hinder och problem uppstår gäller det att snabbt finna en lösning. Men det är samtidigt det som Anna tycker är roligast i sin roll ”Att komma på en idé, få vara med att provsmaka, bolla designidéer, ta fram marknadsföringsstrategier, för att tillslut faktiskt se produkten på hyllan är väldigt häftigt”.

Det bästa med Foodmark tycker Anna är den varma och familjära stämningen. ”Jag blev väl omhändertagen från början och alla är måna om varandra och frågar hur man mår. Foodmark tar hand om sin personal vilket är något jag värdesätter högt på en arbetsplats”.

Vad gäller Annas favoritprodukter är Rydbergs Sour Cream Onion på flaska en utav dessa. Det roliga är att Anna redan innan lanseringen förutspådde att det skulle bli en hit, och oj så rätt hon hade!

Mikael Landström, Logistikchef

När Foodmark sökte en ny produktionsmedarbetare tyckte Mikael, som är utbildad livsmedelstekniker och med en bakgrund från bageri- och konditoribranschen, att det kändes som ett passande jobb. Året var 1996. ”I början var tanken att bara stanna ett tag – men nu har det gått 21 år”. Mikael började i produktionen men fick mer och mer ansvar. Han gick från arbetsledare, produktionsplanerare, planeringschef till logistikchef – som är hans aktuella titel.
I början hade Mikael ansvar för planering och avrop, sedan kom även lagret, orderavdelningen och prognos in under hans vingar.

”Min avdelning ansvarar för att varuflödet fungerar. Det vill säga från kundens order, till vilka råvaror och emballage som behöver köpas in, att produkterna blir producerade till att de blir packade och levererade. Det är en lång och kritisk väg. Många små men ack så viktiga detaljer kan stoppa flödet”. ”Våra kunder är stora organisationer och i samband med det tillkommer höga krav. Mitt mål är att vi alltid ska leva upp till dem och därmed hålla hög servicegrad”. Förutom att få varuförsörjningen att fungera smidigt så har Mikael även tvärfunktionella samarbeten med bl.a. finans, sälj och marknad. När nya produkter och kampanjer tas fram och spelar logistik en avgörande roll.

På frågan hur det kommer sig att Mikael har valt att stanna inom Foodmark så pass länge svarar han att det är roligt och givande att får vara en del av ett företag som har vuxit så pass mycket – och fortfarande växer. ”Och att man som medarbetare själv får chansen att utvecklas. Det är det som ha gjort att jag har stannat. Och vi är ganska många som har arbetat här i tjugo år eller mer, vilket säger en del om företaget. Det har även kommit in nya personer och avdelningar har expanderat under tiden”.

– Sist men inte minst, vilken Foodmarkprodukt finns alltid hemma hos er? ”Rydbergs vita kebabsås har en given plats i vårt kylskåp, skrattar Mikael, ”Enligt mina döttrar passar den till allt”.