Om Foodmark

Foodmark AB producerar och marknadsför flera av Sveriges mest kända och älskade livsmedel inom kategorierna sallader, såser, dressingar, samt messmör och mjukost. Vår ambition är att inspirera till enkla och goda matupplevelser och detta gör vi med hjälp av våra varumärken Rydbergs, Lohmanders, Fjällbrynt och Delikatessfabriken.

 

KORT OM OSS

Våra produkter tillverkas i:
Haninge söder om Stockholm, i Klintehamn på Gotland samt i Vidsel i Älvsbyns kommun.
Vi distribuerar även produkter från våra systerbolag i Norge och Danmark under varumärkena Jensen’s, K-Salat och Mills.

Vår årliga produktion ligger på:
Cirka 22 000 ton livsmedel

Som säljs:
Till dagligvaruhandeln och storkök/restaurang (foodservice)

Antal anställda:
På Foodmark är vi cirka 240 anställda

Omsättning:
I fjol omsatte vi strax under 1 miljard kronor

3 fabriker blir 1

Under 2016 inledde vi bygget av vår alldeles egna produktionsanläggning i Albyberg i Haninge kommun. I mars 2018 stod den helt klar och flytten av vårt centrallager, som tidigare låg i Jordbro, påbörjades. Under sommaren och hösten samma år flyttades även Norrköpings-, Östersunds- samt Spångafabriken till denna anläggning. Denna sammanslagning har bland annat gett oss mindre interna, såväl som externa transporter och ger oss dessutom bättre förutsättningar för att kunna producera våra livsmedel på ett mer modernt och hållbart sätt.

 

 

Ansvarsfull livsmedelsproduktion

Klassiska produkter

På Foodmark har vi stor respekt för det arv vi hanterar då många har en långvarig relation till våra klassiska produkter, som exempelvis Fjällbrynts messmör och Rydbergs majonnäs – som har funnits sedan 30-talet. Samtidigt arbetar vi ständigt med att utveckla våra varumärken och produkter i enlighet med de föränderliga behoven hos våra konsumenter. För oss handlar det om att göra det lätt att äta enkelt och gott varje dag – och ibland överraska med smaker och kombinationer som inspirerar.

 

 

Vår historia

Hållbar livsmedelsproducent

För oss på Foodmark innebär hållbar utveckling att skapa långsiktiga lösningar ur ekonomiska, sociala och ekologiska perspektiv. För oss är det viktigt att bidra med god och hållbar mat, men även att ha en ansvarsfull och långsiktig företagsstyrning. Därför tar vi ansvar genom hela värdekedjan.

Hållbarhet i Foodmark

God och inspirerande mat

Foodmarks huvuduppgift är att göra enklare för människor att leva ett liv med god och hållbar mat. Denna uppgift karakteriserar vår kultur, vårt sätt att arbeta och alla våra varumärken och produkter, som varje dag sätter sin prägel på såväl utflykten, vardagsmiddagen och festmåltiden. Först och främst handlar det om god smak och bra råvaror, men också att Foodmark vill hjälpa dig att lyckas i köket med produkter som levererar gott resultat på både smörgåsen och grilltallriken – men även i stekpannan eller bakplåten. Ja, du läste rätt! Har du provat att steka i bearnaisesås eller baka med messmör?

 

Våra varumärken

Handlingskraft, samarbete och passion

Alla vi som arbetar på Foodmark verkar för att leva upp till vårt syfte att sprida vår passion för mat och människor för att göra Sverige lite godare. Detta strävar vi efter varje dag och till hjälp har vi våra ledord; handlingskraft, samarbete och passion.

Kultur och värderingar i Foodmark

Vår ägare

Foodmark tillhör livsmedelskoncernen Agra AS, ett norskt familjeföretag som grundades år 1885 då Knut K. Heje startade A/S Agra Margarinfabrik – endast 13 år efter att världens första margarinfabrik öppnades i Frankrike. Idag, snart 140 år senare, ligger Agras huvudkontor fortfarande på samma adress som denna norska margarinfabrik och ägarfamiljen är densamma.

Agra har haft en stadig tillväxt och koncernen består av tre verksamheter varav Foodmark AB är den ena. Utöver Foodmark ingår även norska Mills AS och danska Stryhns Gruppen AS. I de tre bolagens produktportföljer hittar vi förutom grundstenen margarin även sallader, dressingar, såser och pastejer. Men detta är bara ett urval! Med över 15 varumärken och en omsättning på knappt 5 miljarder kronor är Agra ett av Skandinaviens största varumärkesbaserade livsmedelsföretag.
Läs mer om våra syskonbolag Mills AS och Stryhns Gruppen AS samt vår ägare Agra AS.

BESÖK AGRA