Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Vår historia

FRÅN MAJONNÄS TILL MÅLTIDSGLÄDJE

Har du någonsin undrat hur länge den älskade majonnäsen från Rydbergs har funnits? Eller var den första produktionen av vår rödbetssallad gjordes? Och visste du att Foodmark AB ägs av den norska familjen Heje? Ja, vi har en hel del spännande historia att berätta. Följ med på en resa genom sallader, såser och messmör.

Rydbergs Majonnäsfabrik

Foodmarks historia börjar redan 1929, när Otto Pettersson öppnade Stockholms Smöraffär.

Åtta år senare, 1937, står makarna Inez och Bertil Rydberg i sin lilla fiskbutik på Södermalm och vispar ihop den majonnäs som snart skulle bli en svensk klassiker. Produktionen i butikens bakre rum växte snabbt och fick namnet Rydbergs Majonnäsfabrik – starten på något stort.

Majonnäsfeber i Sverige

På 1950-talet var majonnäsfebern ett faktum, och både Rydbergs och OP Majonnäsfabrik (Otto Petterssons nya företag) kämpade sida vid sida – som konkurrenter men också som pionjärer inom svensk salladshistoria.

Svenska klassiker

Under 1970-talet föddes flera Rydbergs-klassiker: potatissalladen, rödbetssalladen och den första hamburgerdressingen i Sverige, skapad av Tom Christensen som helt enkelt blandade sådant ”folk brukar gilla på sin hamburgare” – senap, ketchup och gurka.

Rydbergs växer

När Rydbergs reklam började synas på hockeyrinkar och fotbollsplaner i TV på 80-talet blev varumärket ett hushållsnamn. I en undersökning rankades det till och med som ett av Sveriges tio mest kända varumärken.

Foodmark-koncernen bildas

På 1990-talet förändrades allt. Arla köpte Rydbergs, men efter Sveriges inträde i EU såldes verksamheten vidare till norska Delikat (Agra) – Rydbergs tidigare konkurrent. Där, 1996, föddes det nya bolaget Foodmark.

Sedan dess har vi fortsatt växa och samla folkkära varumärken under samma tak:
Fjällbrynt (2010), Lohmanders (2015), Delikatessfabriken (2018), samt K-Salat och Mills som drivs tillsammans med våra systerbolag i Danmark och Norge.

Foodmark fortsätter växa

År 2024 välkomnade vi även delar av Schysst Käk till Foodmark-familjen – med ambitionen att låta hemmakebab nå ut till ännu fler svenska kök.

Och året därpå, 2025, gick Jensens Køkkens såser in i Lohmanders, som nu samlar hela vårt premiumsortiment av såser under ett starkt varumärke.

Idag står Foodmark på en stadig grund av tradition, innovation och smakglädje – byggd av människor med en sak gemensamt: en genuin kärlek till riktigt god mat.