Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får från er besökare.

  • En del varor var skadade vid leverans – hur går jag till väga?

    Om du är direktkund hos oss och har mottagit skadat gods ber vi dig att kontakta logistiksupport på order@foodmark.se. Bifoga gärna påskriven följesedel, foton på skadorna samt order- och fakturanummer.

    Köper du våra produkter via en grossist ber vi dig kontakta grossisten som i sin tur kontaktar oss på Foodmark.

  • Har ni någon minimigräns på hur mycket jag som kund måste beställa?

    Vi har ingen minimigräns på hur mycket du som kund måste beställa från oss för att få vara direktkund. Däremot tillkommer det en fraktkostnad på de order som väger under 200 kg.
    Om du som kund inte har behov av att varken beställa stor kvantitet eller kontinuerligt, rekommenderar vi dig att kontakta någon av våra grossister.

    Kontakta gärna en utav våra säljare inom det affärsområde och region du tillhör för att få mer information.

  • Hur lång hållbarhet har era produkter?

    Våra produkter har olika lång hållbarhet beroende på typ av livsmedel. Längst hållbarhet har våra mjukostar och detta beror på att vi använder oss av UHT-behandling. Dess hållbarhet är 1 år. Våra majonnäser och dressingar har en hållbarhet på 3-6 månader och våra sallader har en hållbarhet på 40-70 dagar, beroende på sort. Dessa tider gäller självklart på obruten förpackning. När det kommer till brutna förpackningar är det svårt att säga en specifik hållbarhetstid – hur man hanterar och förvarar produkten påverkar mycket. Läs mer om detta på våra respektive varumärkens hemsidor.

  • Jag är allergisk mot ägg. Hur vet ni att det inte råkar hamna i en utav era äggfria produkter?

    Allergener, det vill säga ämnen som är vanliga orsaker till allergi eller annan överkänslighet, är något som vi på Foodmark tar på stort allvar. Vi följer noga de Svenska och Europeiska livsmedelslagarna och våra fabriker har BRC-certifikat. Varje produktion är noga planerad och grundlig rengöring görs mellan varje tillverkningsomgång. Innehåller en produkt någon allergen så deklareras den i ingrediensförteckningen.

  • Jag är intresserad av att jobba på Foodmark. Hur går jag tillväga?

    Vad roligt att du vill bli en del av Foodmark! Här listar vi våra lediga tjänster. Om vi för tillfället inte har en passande vakans, rekommenderar vi dig att registrera dig i vårt rekryteringssystem, på så sätt finns du med i vår kandidatlista och du får dessutom en uppdatering när det dyker upp en tjänst som passar dina intressen.

  • Jag som konsument kan inte hitta en viss produkt i min närmaste mataffär.

    Vi rekommenderar dig att efterfråga produkten i den matbutik du brukar handla. Vår erfarenhet är att många butiker är villiga att köpa in produkter även om den inte efterfrågas i stora kvantiteter.

  • Jag vill bli kund – hur gör jag?

    Vad roligt att du vill bli kund hos oss! Kontakta en utav våra säljare inom det affärsområde och region du tillhör för att få mer information.

  • Kan jag göra min praktik hos er på Foodmark?

    Om du är intresserad av att praktisera eller skriva ditt examensarbete hos oss på Foodmark ber vi dig skicka ett mail till info@foodmark.se så hjälper vi dig vidare till rätt kontaktperson. Specificera i mailet inom vilket område du är intresserad av att praktisera eller skriva ditt examensarbete.

  • Kan ni sponsra oss?

    Då vi får väldigt många förfrågningar gällande sponsring av olika slag, kan vi tyvärr inte medverka på alla håll. Därför sponsrar vi inte skolor, klasser, sportlag eller privata fester och mindre event.

  • Min faktura är borta – hur gör jag?

    Kontakta vår logistiksupport på order@foodmark.se så hjälper de till att ta fram en fakturakopia.

  • Var tillverkas era produkter?

    Våra produkter inom varumärkena Rydbergs, Lohmanders och Fjällbrynt tillverkas i Albyberg söder om Stockholm, samt i Klintehamn på Gotland. Såserna och dressingarna från varumärket Delikatessfabriken tillverkas i Vidsel i Norrbotten. Våra pastejer, leverkorv, Jensen’s såser och produkter från K-Salat tillverkas av vårt systerbolag Stryhns i Danmark. Remouladsåsen från Mills tillverkas av vårt andra systerbolag, med just namnet Mills, i Norge.

  • Vilken produkt är er bästsäljare?

    Vi säljer mest produkter från varumärket Rydbergs, vilket i och för sig inte är så konstigt då det är det varumärket som har störst sortiment. Potatissallad och rödbetssallad ligger högst i toppen tätt följt av skagenröra. Populärast bland våra andra varumärken är Fjällbrynts Messmör, Lohmanders Bearnaisesås och Jensen’s Rödvinssås.