Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Vårt hållbarhetsarbete

ANSVARSFULL OCH LÅNGSIKTIG FÖRETAGSSTYRNING

För oss på Foodmark innebär hållbar utveckling att skapa långsiktiga lösningar ur ekonomiska, sociala och ekologiska perspektiv. För oss är det viktigt att bidra med god och hållbar mat, men även att ha en ansvarsfull och långsiktig företagsstyrning. Därför tar vi ansvar genom hela värdekedjan.

Foodmarks hållbarhetsrapport

I vår rapport kan du ta del av hur vi arbetar med vår hållbarhetsstrategi som är baserad på FNs hållbarhetsmål 2, 3, 8, 12 och 13. De täcker områdena; Livsmedelssäkerhet, konsumenters hälsa, arbetsmiljö och säkerhet, mångfald och jämställdhet, etik i leverantörskedjan, förpackningar och minskad klimatpåverkan genom reducerat matsvinn, vatten och avfall.

Stöttepelare i vårt hållbarhetsarbete är FNs hållbarhetsmål nr 17 – Genomförande och globalt partnerskap. Vi tror starkt på att när vi alla arbetar för att uppnå flera och samma mål, kan vi tillsammans uppnå mer – och snabbare. Förutom att arbeta tillsammans med våra leverantörer och kunder deltar vi även i olika projekt tillsammans med andra organisationer för att bidra till ett mer hållbart samhälle.

Vi tar ansvar

Foodmark står för ett starkt åtagande när det gäller hållbarhet, miljö, kvalitet och livsmedelssäkerhet. Vi inser att vårt ansvar sträcker sig bortom bara produktionen av högkvalitativa livsmedel – ansvaret omfattar hela vår värdekedja. Från kedjans början till slut tar vi aktiva steg för att säkerställa att varje del av vår verksamhet är präglat av hållbarhet och omsorg om miljön. Vi överväger noggrannt varje aspekt av vår verksamhet, från inköp av råvaror till distribution av våra produkter.
Vi prioriterar att samarbeta med leverantörer som delar vår vision om hållbarhet och som följer strikta miljö- och etiska riktlinjer. Genom att välja partners som är engagerade i hållbara metoder och som tar ansvar för sin påverkan på miljön, säkerställer vi att våra produkter inte bara är säkra och av hög kvalitet, utan också att de är producerade med hänsyn till vår planet.

Vår klimatambition

Foodmark arbetar aktivt för att begränsa den globala uppvärmningen till maximalt 1,5 grader och har sedan 2020 vidtagit åtgärder för att minska vår klimatpåverkan. Vi har sedan dess haft ambitiösa mål: att reducera våra scope 1- och scope 2-utsläpp med 99,9 % senast 2026 och att minska våra scope 3 utsläpp med 42 % till 2030.

Vi är fullt medvetna om att vår påverkan sträcker sig bortom vår egen produktion. De råvaror och emballage vi köper in utgör en betydande del av vårt klimatavtryck, men också en stor möjlighet att driva hållbar förändring. Genom innovation och nära samarbeten med våra leverantörer arbetar vi aktivt för att minska dessa utsläpp.

I takt med att Science Based Targets initiative (SBTi) utvecklar sina riktlinjer ser vi det som en självklarhet att anpassa oss efter den senaste vetenskapen. Därför är Foodmark just nu i en process att uppdatera våra klimatmål. De nya målen, som tas fram under 2025, kommer att vara förankrade på koncern-nivå och ytterligare stärka vårt arbete för en mer hållbar framtid.

Att vi sätter nya mål innebär inte att vi sänker vår ambition – snarare tvärtom. Vi ser detta som en möjlighet att vässa våra insatser och säkerställa att vi inte bara minskar vår klimatpåverkan utan även tar ett aktivt ansvar för markanvändning och ekosystem.

Foodmark och fabriken i Klintehamn tar stora kliv mot en hållbar framtid

I ett betydande steg mot att minska klimatpåverkan har fabriken i Klintehamn avvecklat användningen av eldningsolja och istället installerat en elektrisk ångpanna. Detta initiativ ligger helt i linje med våra långsiktiga mål inom Science Based Targets (SBTi), där vi strävar efter att aktivt bidra till att begränsa den globala uppvärmningen. Genom denna omställning kommer vi kunna reducera våra Co2e med upp till 80% jämfört med nivåerna år 2020. Det här är ett inspirerande bevis på hur innovation och miljöansvar går hand i hand, och vi ser fram emot att fortsätta arbetet mot en verksamhet med minimal klimatpåverkan. Tillsammans bygger vi en grönare framtid.

Etik och miljö i leverantörskedjan

På Foodmark tar vi ansvar hela vägen, och det är viktigt att våra leverantörer delar våra värderingar kring etik, hållbarhet och respekt för människor och miljö. Foodmark har, tillsammans med Agrakoncernen en gemensam Code Of Conduct, eller uppförandekod, för våra leverantörer. Syftet med en uppförandekod är att ha en uppsättning riktlinjer som styr beteendet för våra leverantörer och skapa en tydlig förväntning om hur dessa ska agera i olika situationer, vilket i sin tur bidrar till en positiv och produktiv arbetsmiljö.

Genom Agras koncerngemensamma inköpsavdelning har Foodmark varit medlem i Etisk Handel Norge sedan 2014. Under dessa år har vi professionaliserat arbetet med att följa upp koncernens omkring 300 leverantörer av råvaror och emballage.