Vår historia

Har du någonsin undrat hur länge den älskade majonnäsen från Rydbergs har funnits? Eller var den första produktionen av vår rödbetssallad gjordes? Och visste du att Foodmark AB ägs av den norska familjen Heje? Ja, vi har en hel del spännande historia att erbjuda. Följ med på en resa genom sallader, såser och messmör.

 

En, två, tre aktörer

Foodmarks historia började redan år 1929 då Otto Pettersson startade Stockholms Smöraffär. Åtta år senare, det vill säga 1937, börjar makarna Inez och Bertil Rydberg tillverka majonnäs i deras fiskbutik på söder i Stockholm. Denna lilla produktion i bakre delen utav butiken kom att kallas Stockholms Majonnäsfabrik för att sedan byta namn till Rydbergs Majonnäsfabrik. Otto och paret Rydberg har vid denna tidpunkt ingen koppling till varandra. Men det kommer…

År 1942, i samma veva som makarna Rydbergs majonnäsförsäljning blomstrar, startar OP Majonnäsfabrik produktion av majonnäs och såser. OP står för, som ni kanske förstår, Otto Pettersson. På den svenska majonnäsmarknaden har vi nu två stora rivaler – OP och Rydbergs.

1951 säljer paret Rydbergs så pass mycket majonnäs och färdigvara att de bestämmer sig för att sluta med det sistnämnda och enbart satsa på majonnäs. Bakre delen utav butiken räcker inte till så de bygger ett hus i Skogås, söder om Stockholm, och inreder källaren till storkök. I samband med detta anställs tre personer till företaget.

Vad pågår utanför Rydbergs verksamhet under den här tiden?

OP Majonnäsfabrik går riktigt bra och 1956 övertas fabriken av Ottos son, Erik Ottosson. Delikat, ett norskt varumärke med inspiration från danska krämiga sallader, börjar exportera till Sverige. Detta är år 1960 och vi har nu tre företag med i bilden; Rydbergs, OP och Delikat.
Vad har de gemensamt? Jo, majonnäs!

OP:s egna Foodtruck

Det majonnäsglada 70-talet

1969 byter OP Majonnäsfabrik ägare till tredje generationen då Eriks son, Lasse Ottosson, köper upp företaget. Tre år senare ingår OP ett säljsamarbete med France Food.

När det gäller Rydbergs går tillverkningen och försäljningen av deras majonnäs galant, och 1973 uppnår de en årsproduktion av hela 300 ton. Vi denna tidpunkt känner Inez och Bertil att det är dags dra sig tillbaka och Rydbergs säljs till Monica och Tom Christensen, som flyttade verksamheten till en större lokal i Vällingby i västra Stockholm. Det är här som moderna Rydbergs föds och deras klassiska potatis-, rödbets- och mimosasallad ser dagens ljus.

Makarna Rydberg

1975 lanserades den första majonnäsbaserade hamburgerdressingen på den svenska marknaden som snabbt blev en succé bland gatuköken – och är det än idag.

Till en början levererades majoriteten utav Rydbergs sallader i lösvikt till storhushållning. I juletider hade man börjat sälja sill- och rödbetssallader i konsumentförpackningar men allt efter tiden gick blev försäljningen av konsumentförpackningar nästan lika stor som försäljningen till storhushåll.

År 1986 var Rydbergs svensk marknadsledare på kylda sallader och majonnäsbaserade dressingar, och flyttade då in i en ny produktionsanläggning i Spånga.
Tom Christensen var alltid full av idéer. Han såg möjligheter till varumärkesuppbyggnad genom tv-reklam trots att det på 1970- och 80-talet inte fanns speciellt mycket reklam anpassad för tv. Men denna listiga majonnästillverkare kom på ett annat knep. För en relativt låg kostnad fick han placera reklamskyltar med Rydbergs namns längs kort- och långsidorna på fotbollsplaner och hockeyrinkar runt om i Sverige. Därmed lyste varumärket Rydbergs mot tv-tittarna i timtal. Resultatet var uppseendeväckande. I en enkätundersökning visade det sig att Rydbergs var det åttonde mest kända varumärket i Sverige.

Bägarna fylls..

..ettikeras..

och packas.

Arla, Foodmark och Agra

År 1990 köpte lantbruksägda Arla upp Rydbergs, och bara fyra år senare kom också Foodmark (tidigare OP och France Food) in i Arla, då Rydbergs köpte sin gamla konkurrent. Men det skulle visa sig bli en kort visit i Arlakoncernen. Efter Sveriges inträde i EU 1994 förstod Arla att medlemskapet gjorde det nödvändigt att koncentrera verksamheten, och då Rydbergs inte tillhörde Arlas kärnverksamhet önskade de sälja företaget.

Delikat, som vid denna tidpunkt ingår i den norska livsmedelskoncernen Agra, var lika påverkat av EU som Arla, men på ett annat sätt. Efter Norges nej till EU stod Delikats export till Sverige inför stora problem. Då Agras ägare, Knut G Heje, hörde att Rydbergs var till salu tvekade han inte, och Delikat köpte därmed sin hårdaste konkurrent – Rydbergs.

Detta var 1996 och det samlade företagsnamnet blev Foodmark. Foodmark har sedan dess varit under Agras vingar och tillsammans med sina syskon Mills som är verksamma i Norge, och Stryhns, som håller till i Danmark, omsätter vi nästan 4 miljarder kronor varav Foodmark står för 700 miljoner.

Portföljen har breddats

Foodmark har växt stadigt på den svenska sås- och salladsmarknaden och i vår varumärkesportfölj hittar vi förutom Rydbergs även Fjällbrynt, Lohmanders, Jensens, Delikatessfabriken och Mills. Mills ägs visserligen av vårt syskonbolag Mills DA, men via Foodmark kan vi erbjuda dess välkända remouladsås till Sveriges storkök och dagligvaruhandel. Jensens såser känner du antagligen igen från både restaurangbesöket och butikshyllan, likaså Lohmanders välkända runda bägare. Fjällbrynt har monopol på messmör och våra mjukostar klättrar mot att bli en självklarhet på såväl frukostbordet som på utflykten.

Fjällbrynt har funnits sedan 1939 och är ett av Sveriges äldsta varumärken. Foodmark förvärvade Fjällbrynt 2010 och Lohmanders 5 år senare. Det norrländska Delikatessfabriken med fokus på vardagslyx är under förvärvning och Foodmark står som 100 % ägare i slutet på detta år. I fjol fick vi säljuppdrag för Jensens välkända såser.
Wow, vad vi är stolta över att få skriva historia tillsammans med dessa omtyckta varumärken!

Vår historia formas hela tiden och under detta år är vi bland annat med om både VD-byte och byggstart av vår nya produktionsanläggning.

Därför väljer vi att avsluta denna berättelse med ett förväntansfullt fortsättning följer..